Ny bokcirkel ”Kapitalismens slut : myten om grön tillväxt”

Ny bokcirkel

Nu är vi färdiga med bokcirkeln ”Skogslandet” och känner oss redo för nästa inspirerande bok. Denna gång har vi valt ”Kapitalismens slut : myten om grön tillväxt” av Ulrike Herrman. Som vi tror kommer att ge oss många frågor att diskutera. Är du intresserad så tveka inte att komma med i vår bokcirkel.

Vi startar den 12 mars klockan 18:00

Anmälan sker till Ann-Marie på telefon 076 11 95 920.

Om Boken:

Det samhällssystem som kräver evig tillväxt kommer i en värld av ändliga resurser till slut att undergräva sig självt. Räddningen sägs finnas i sol- och vindenergi, atomkraft, digitalisering och i nya tekniska innovationer. Men klimatåtgärderna behandlar bara symptomen samtidigt som prognoserna fortsätter förvärras.

I Kapitalismens slut förklarar den tyska ekonomijournalisten Ulrike Herrmann varför alla försök att mildra klimatkrisen är dömda att misslyckas, så länge vi upprätthåller det kapitalistiska system som skapat den. Med den brittiska krigsekonomin från 1939 som modell visar Herrmann en möjlig väg mot framtidens cirkulära ekonomi.